5 feluri în care să înveți să spui NU fără ca ceilalți să te urască

Unul dintre motivele pentru care multe dintre noi suntem copleșire și foarte stresate este faptul că nu știm să spunem “Nu” celor din jur.

Poate că ești o persoană care vrea să se facă mereu plăcută și nu îți accepți deloc ideea de a dezamăgi. Poate că încerci să îți impresionezi șeful, soacra sau o prietenă și nu vrei să pară că nu faci față unei anumite responsabilități. Poate că ai fost învățată că e întotdeauna bine să fii o bună coechipieră și că faci eforturi, chiar dacă asta presupune sacrificii din partea ta.

Poți să uiți de toate acestea. În timp ce e evident că e important să pui umărul la treabă și să îi ajuți pe ceilalți, oamenii de succes, cei care reușesc fără să se consume complet în acest timp, fac asta pentru că au învățat să spună nu. Ziua are ore numărate și tu ai o energie care se poate epuiza. E firesc ca, în fața multor obligații, să refuzi unele dintre ele. Altfel, te vei consuma și nu vei mai reuși să faci nimic, nici chiar să îți fii de folos ție.

Cheia este să înveți să spui “Nu” politicos, dar ferm, într-un fel care nu îi face pe ceilalți să te urască.

Când nu îi poți spune “NU” șefului

Cea mai bună frază pe care să i-o spui unui superior care îți cere un nou proiect este să întrebi: “Acum lucrez la raportul X, la cel despre Y și despre Z. Care sunt prioritățile, ținând cont de noul raport?”. Astfel, îi dovedești că nu ai nicio problemă să muncești, dar că vrei să afli care sunt prioritățile.

Dacă ai mai mulți superiori și fiecare dintre ei îți cere altceva, spune-le despre toate sarcinile cerute și cere-le o listă a priorităților. Cheia succesului e reprezentată de atitudine, pentru că tu nici nu te plângi de volumul de muncă și nici nu încerci să scapi de una dintre sarcini, ci încerci să fii responsabilă și să îți faci treaba cât mai bine, în același timp spunând șefului sau șefilor tăi câte responsabilități imediate ai.

“Sunt ocupată până la data de….”

Poți spune, simplu, data până la care trebuie să te ocupi de celelalte proiecte sau sarcini, explicând că, mai apoi, vei pune noua sarcină sau rugăminte pe lista de lucruri de făcut.

Această abordare demonstrează dorința de a veni în ajutor, pentru că nu spui nu, lăsând, în același timp, să se vadă că ai un program strict și că îl vei respecta. Dacă e o rugăminte urgentă, vor trebuie să roage pe altcineva să se ocupe de ea, sau să învețe să nu mai aștepte până în ultimul moment pentru a te ruga.

“Când ai nevoie de asta?” sau „Care e data limită?”

Dacă ai lucrat cu mai mulți oameni, ai observat că nu toți comunică în același fel și că, de cele mai multe ori, unele persoane nu comunică în mod eficient. Doar pentru că șeful tău te întreabă de trei ori pe zi în ce stadiu a ajuns proiectul nu înseamnă că e o cursă contra cronometru. Uneori, e pur și simplu felul său de a vedea cum stau lucrurile.

E important ca, imediat ce primești o sarcină sau un proiect, să afli toate detaliile: care sunt etapele, când trebuie să fie gata și cât timp va trebui să investești pentru a duce proiectul la bun sfârșit. Altfel, nu vei ști nici măcar dacă ar fi cazul să te gândești și să spui „Nu”.

“Trebuie să-mi verific programul și îți comunic apoi”

Această abordare e foarte utilă în momentele în care simți că mâna ți-e forțată în a lua o decizie. Unele persoane pot fie extrem de convingătoare –de fapt manipulatoare- și insistente și te poți trezi că ai acceptat să faci ceva înainte să afli despre ce e vorba. Sau, și mai simplu, soacra ta ține minte perfect motivele pentru care ai refuzat de fiecare dată ca toate rudele să vină la tine de sărbători și nu vezi nicio scăpare.

Mai bine, decât să încerci să eviți o persoană manipulatoare sau să spui a 20-a scuză falsă –doar ca să descoperi că nu are efect-, folosești această frază, care îți oferă puțin timp pentru a scăpa de presiune. Apoi le poți spune că ai verificat programul și că nu poți face ce te-au rugat, la telefon sau printr-un email, pentru că e mai ușor pentru tine astfel. Nu le oferi altă scuză, e suficient să știe că nu vor putea conta pe tine.

“Îmi pare rău, dar nu pot”

Cât de simplu sună, nu-i așa? Parcă îți vine să te și miri că nu ai folosit-o până acum. De fapt, aceasta e cea mai grea abordare, pe care e bine să o folosești după ce ai căpătat curaj, folosindu-le pe celelalte. Trucul e faptul că, după ce folosești această abordare, nu mai există alte abordări posibile.

Majoritatea oamenilor nu sunt obișnuiți să li se spună “Nu” și să accepte asta: vor să știe exact motivul, cum te-ar putea convinge să îți schimbi părerea și sunt siguri că, dacă ai afla toate detaliile, ai vedea lucrurile din punctul lor de vedere și ai accepta.

Acum e momentul să fii fermă și să oferi cât mai puține explicații. E, dacă vrei o comparație, momentul să îți închipui că ai de-a face cu un copilaș încăpățânat și care vrea să îți testeze limitele și că nu vei ceda.

Repetă că nu poți de mai multe ori și cei care te-au rugat nu vor avea încotro și vor încerca să obțină aceeași favoare de la o altă persoană.

Nu e nimic rău în a spune că, uneori, nu poți face față unei noi responsabilități. E important să fii o persoană care lucrează bine în echipă și să faci uneori eforturi, fără ca asta să însemne că ești obligată să te epuizezi și să faci pe toată lumea fericită.

Îți datorezi ție, familiei tale, muncii tale și colegilor tăi să îți manageriezi timpul inteligent și să nu îți asumi mai multe sarcini decât poți duce. Nu faci nimănui nicio favoare -și mai ales nu îți faci ție una- dacă faci un milion de lucruri pe jumătate. Începe să spui “Nu”!

Ajută-ne cu un share:
Previous

6 manechine de top își dezvăluie secretele de frumusețe și dietă

Top 5 cele mai proaste motive pentru care să faci sex

Next

Lasă un comentariu